W latach 1984-1986 prowadziłem w Oddziale Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego otwarte seminarium Pamiętnik Życia Codziennego, na którym dyskutowaliśmy na takie tematy, jak korupcja, kartki, kolejki czy niesłyszana popularność serialu o Isaurze "białej niewolnicy", którymi żyło na co dzień przytłoczone kryzysem i stanem wojennym społeczeństwo polskie. Seria nawiązuje do tego seminarium, chcąc uchwycić codzienność i odświętność, która tę codzienność przerywa, politykę widzianą z perspektywy uczestniczących w niej i przyglądających się ludzi, prawo rozumiane jako to, co ludzie za swoje i cudze prawo uważają, i obyczaje jako lokalne praktyki postępowania i interpretacji świata. Seria oferuje książki pozwalające wejść w perspektywę uczestników konkretnych sytuacji społecznych, jest przeznaczona dla wszystkich interesujących się współczesnym życiem społecznym życiem społecznym, jego wnętrzami sprzecznościami i dylematami.
prof. Jacek Kurczewski
Bazary i targi odegrały niepoślednią rolę w rozwoju ludzkiej cywilizacji. Również warszawskie bazary towarzyszyły stolicy w trakcie licznych perypetii dziejowych. Książka Kurczewskiego, Cichomskiego i Wilińskiego daje fascynujący, niezwykły bogaty obraz tego świata. Autorzy, opisując go, sięgają do wszelkich źródeł umożliwiających zrozumienie jego funkcjonowania. Korzystają z dzieł wielkich literackich piewców kultury warszawskiego półświatka: Leopolda Tyrmanda, Stefana Wiecheckiego czy Marka Nowakowskiego. Sięgają do prac z zakresu światowej literatury antropologicznej poświęconej tym i podobnym zjawiskom kulturowym. Przy okazji charakterystyki języka warszawskiego bazaru, odwołują się do badań Michała Bachtina nad kulturą ludyczną. Stosują też, tam gdzie to przydatne, klasyczne techniki jakościowej analizy socjologicznej. Zaznaczę wreszcie, że książka ta jest wynikiem studiów naukowych prowadzących od dziesięcioleci pod kierunkiem prof. Kurczewskiego przez jego Zakład. Przytaczane wspomnienia z wczesnego dzieciństwa Kurczewskiego dają wyobrażenie o zakresie czasowym jego osobistej fascynacji warszawskimi bazarami.
prof. Antoni Z. Kamiński
Przedstawiony obraz wiernie oddaje specyfikę tego szczególnego miejsca z całym bogactwem występujących tam typów ludzi, obyczajów, szemranej subkultury, przestępczości, żywego języka, pełnego dosadnych wyrażeń, pokazuje okresy wzlotów i upadków bazarowej społeczności. Opracowanie jest autentycznym, "z krwi, kości i ciała", opisem, a jednocześnie bardzo cennym dokumentem, który pozwala na trwałe zachować obraz Bazaru Różyckiego, aby dokument ten nie pozostał jedynie pozycją w bibliografii poświęconej Warszawie, ale wpłynął na rzeczywistość i stał się ważnym argumentem w działalności mającej na celu zachowanie tożsamości tego miejsca.
mgr inż. Tomasz Lechowski