Nie – miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności

Opublikowany Autor blogksiazki

Wbrew pozornej sprzeczności terminologicznej, jutro, a może już dziś znajdzie się miejsce dla etnologii samotności – kończy swój pasjonujący esej na temat książki Marc Auge, światowej sławy francuski etnolog i antropolog kulturowy, wieloletni dyrektor paryskiej Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales – wprowadzając nas w arkana projektu antropologii hipernowoczesności. Tytułowe Nie-miejsca to przestrzenie anonimowe, które jednak każdego dnia zapełniają się ludźmi, jak dworce kolejowe, lotniska, stacje metra, supermarkety, pokoje hotelowe na całym świecie czy środki transportu publicznego. Dostęp do nich zapewniają bilety, paszporty, dowody osobiste. I jakkolwiek pojawiamy się w nich codziennie, otoczeni przez podobnych do nas innych, przestrzenie te nie tworzą ani tożsamości, ani relacji, lecz jedynie podobieństwo i samotność.