W podręczniku uaktualniono zestaw omawianych lektur, dopasowując do nowej podstawy programowej i oczekiwań nauczycieli. Materiał z nauki o języku poszerzono o nowe zagadnienia (np. eufemizm, prozaizm, etykieta językowa), dodano wiele ćwiczeń. Większy nacisk położono na umiejętność odczytywania informacji z komunikatów audiowizualnych .
W podręczniku zastosowano tematyczny układ treści , który kształci w uczniach umiejętność myślenia przekrojowego i daje możliwość szerszego spojrzenia na tradycję literacką. Kształcenie kulturowo-literackie zostało powiązane z kształceniem językowym . Powtarzalność poszczególnych elementów ułatwia uczniom zapamiętanie materiału. Tematy główne zilustrowano różnorodnymi tekstami z kolejnych epok literackich. Pod każdym z nich występują zadania i pytania kontrolne , z których wiele ma formę pytań otwartych. Część literacką wzbogaca moduł zatytułowany „Chwila refleksji”, zawierający treści poza programowe . W każdym tomie podręcznika znajduje się dział „W świecie kultury”, który wprowadza ucznia w świat teatru , kina oraz mediów obecnych we współczesnym świecie. Na końcu podręcznika znajduje się słowniczek najważniejszych pojęć.
Wszystkie te elementy ułatwiają przygotowanie ucznia do egzaminu gimnazjalnego .