Autorzy podręcznika do zakresu podstawowego uwzględnili w swojej publikacji poziom aparatu matematycznego, jakim dysponują uczniowie. Zrezygnowano zatem z wyprowadzania wzorów na rzecz omawiania zagadnień na podstawie doświadczeń i obserwacji. Autorzy nie narzucają ścisłego podziału tematów – nie zawsze jeden temat w podręczniku musi odpowiadać jednostce lekcyjnej.
Pracę z podręcznikiem ułatwia uczniom jego czytelna i powtarzalna struktura . Duża liczba pytań i zadań, a także zamieszczone na końcu książki odpowiedzi ułatwiają opanowanie materiału. Liczne przykłady z rozwiązaniami umożliwiają samodzielną naukę. Zebranie treści istotnych z punktu widzenia dalszego kształcenia ułatwiają zamieszczone po każdej lekcji podsumowania. W publikacji znajdują się również: indeks, tablice fizyczne oraz propozycje literatury pomocniczej.
Do pierwszej części podręcznika przygotowano dodatek omawiający trudniejsze, niezbędne zagadnienia z matematyki.