Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń Anna Kurzeja
Dzieci ulicy to problem ogólnoświatowy. Różne źródła podają, że żyje ich obecnie na świecie około 100 mln i zjawisko to ma niestety tendencję wzrostową.
Podstawowe cele książki to:
– omówienie na podstawie literatury zjawiska marginalizacji dzieci ulicy w świecie oraz podejmowanych wobec nich form pomocy
– przedstawienie zagrożeń wobec których stają współczesne dzieci ulicy, a które sprzyjają powstawaniu zjawiska „dzieci ulicy” i ich marginalizacji
– kształtowanie się oddziaływań pedagogicznych wobec dzieci ulicy przez ukazanie sylwetek różnych pedagogów ulicy
– formy pomocy dzieciom ulicy
Książka omawia problem dzieci ulicy z wszechstronnej perspektywy – zarówno teoretycznej, jak i praktycznej.
W książce podjęto trud uporządkowania i zebrania dotychczasowego dorobku na ten temat. Na podstawie literatury przedmiotu pokazano problem dzieci ulicy na świecie: w krajach pozaeuropejskich, w Europie, w Polsce, a także różne formy pomocy udzielanej tym dzieciom. Oprócz tego przedstawiono zagrożenia, wobec których stają współcześnie młodzi ludzie, a które sprzyjają powstawaniu zjawiska dzieci ulicy i ich marginalizacji.
Przedstawiono kształtowanie się oddziaływań pedagogicznych podejmowanych względem dzieci ulicy poprzez ukazanie sylwetek wybitnych pedagogów ulicy. Omówiono przykłady prowadzonej przez nich pracy oraz stosowane metody.
W polskiej literaturze pedagogicznej brakowało do tej pory całościowego i rzetelnego opracowania tego zagadnienia. Niniejsza publikacja ma szansę wypełnić tę lukę i stać się wartościową pomocą dla całej rzeszy osób zajmujących się zarówno resocjalizacją dzieci i młodzieży, zwł. streetworkerów, jak i wczesną prewencją i profilaktyką środowiskową.Pedagogika ulicy stanowi główny przedmiot zainteresowań naukowych autorki w ramach pracy w Katedrze Pedagogiki Specjalnej na Uniwersytecie Śląskim. Wcześniej natomiast przez wiele lat dr Anna Kurzeja poznawała problem w codziennym, bezpośrednim kontakcie – w pracy na oddziale detoksykacyjnym z osobami uzależnionymi oraz w „Klubie Włóczykijów” w Bytomiu-Bobrku, gdzie realizowano projekt „Wychowanie podwórkowe”. Jest to zatem temat dla niej ważny i bliski.