Sztuka pogranicza. Między etnosztuką a sztuką akademicką

Opublikowany Autor blogksiazki

Katalog zawiera reprodukcje wszystkich, około 700 obiektów gromadzonych od 1987 roku przez Dział Plastyki Nieprofesjonalnej Muzeum Śląskiego.

W tekście wprowadzającym autorka pisze: „W 1987 roku powierzono mi obowiązki kierownika najpierw sekcji, potem działu sztuki nieprofesjonalnej w restytuowanym Muzeum Śląskim w Katowicach i zorganizowania kolekcji sztuki nieprofesjonalnej. Stanęłam wówczas przed koniecznością ustalenia kryteriów doboru prac, a to wiązało się z określeniem obszaru interesujących mnie zjawisk. Tak, w sposób naturalny, zaczęłam się posługiwać określeniem „sztuka pogranicza”, w miejsce anachronicznego i wyeksploatowanego już pojęcia „sztuka nieprofesjonalna”. Umownie, przede wszystkim ze względu na praktykę muzealną, sztukę pogranicza wydzieliłam fizycznie jako obszar mieszczący się miedzy etnosztuką a sztuką wysoką (akademicką, profesjonalną), choć uważam, że wszelkie mechaniczne podziały sztuki nie mają uzasadnienia, przeczy temu bowiem refleksja wynikająca logicznie z teorii kultury. (…)
Poza kryteriami merytorycznymi, wynikającymi z założeń programowych kolekcji muzealnej, najistotniejszy – przy kwalifikacji – był poziom artystyczny prac. Zależało mi na typowaniu do zakupu prac wartościowych, tak pod względem znaczeń, jak i estetyki, będących autentyczną reprezentacją nurtu śląskiej sztuki plebejskiej. Stąd w kolekcji znalazły się dzieła najwybitniejszych śląskich twórców sztuki pogranicza”.