Przdsiębsiebiorczość. O trudnościach w aplikacji teorii

Opublikowany Autor blogksiazki

Maria Nawojczyk, doktor socjologii, pracownik Wydziału Humanistycznego AGH w Krakowie. Jej zainteresowania obejmują zagadnienia z zakresu socjologii ekonomicznej, socjologii pracy i zarządzania, zarządzania międzykulturowego, metodologii, statystyki oraz metod ilościowych w socjologii. W latach 1996-2001 przewodnicząca Oddziału Toruńskiego PTS, od roku 2009 członkini zarządu Oddziału Krakowskiego PTS, od 2005 współprzewodnicząca Komitetu Badawczego Socjologii Ekonomicznej ESA. Autorka ponad trzydziestu publikacji naukowych. Prywatnie entuzjastka podróżowania po bliższych i dalszych zakątkach świata.

Zamierzenie autorki jest bardzo ambitne. Oddaje je bardzo czytelna struktura książki. W pierwszych dwóch rozdziałach ukazana została istota przedsiębiorczości gospodarczej oraz miejsce tej problematyki w naukach społecznych. W następnych – to szerokie pole problemowe jest wyraźnie zawężone i aplikowane do ukazania specyfiki kształtującej się przedsiębiorczości w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, głównie zaś we współczesnej Polsce. […] Wyniki przeprowadzonych przez autorkę badań empirycznych wyraźnie osadzone są też w konkretnej społecznej przestrzeni, jaką jest nasza rodzima rzeczywistość, a także w konkretnym czasie historycznym – w latach ustrojowej transformacji.
Z recenzji prof. dra hab. Ryszarda Borowicza

Należy pochwalić śmiałą koncepcję tego wydawniczego przedsięwzięcia. Polega ona na dokonaniu przeglądu bardzo obfitej i bogatej, głównie zagranicznej, literatury przedmiotu oraz zarysowaniu o charakterze badawczym obrazu polskiej mikroprzedsiębiorczości transformującej się gospodarki. […] Jest to imponujący ciąg dowodów na erudycyjne opanowanie starej i nowoczesnej myśli ekonomicznej oraz tego nurtu w socjologii, który stanowi socjologię gospodarki, w książce nazwaną przez autorkę socjologią ekonomiczną.
Z recenzji prof. dra hab. Kazimierza Doktóra